دانستنی‌ها

روندهای فناوری از دیدگاه بنیاد گارتنر گزارش ۲۰۱۶

در سال دسامبر 2015  ده فناوری توسط بنیاد گارتنر به عنوان فناوری های راهبردی در سال 2016 معرفی شدند. در این مطلب آنان را معرفی می‌نماییم.

این فناوری‌ها در سه دسته مختلف قرار داشتند که به شرح زیر هستند:

تورهای دیجیتال(Digital Mesh)

  1. تور ابزارها (Device Mesh)
  2. تجربه پنهان کاربر (Ambient User Experience)
  3. مواد چاپ سه بعدی   (3D-Printing Material)

ماشین‌های هوشمند(Smart Machines)

  1. اطلاعات درباره همه چیز (Information of Everything)
  2. یادگیری ماشین پیشرفته (Advanced Machine Learning)
  3. عامل‌ها و اشیای خودمختار (Autonomous Agents and Things)

واقعیت جدید فناوری اطلاعات (The New IT Reality)

  1. معماری تطبیقی امنیت (Adaptive Security Architecture)
  2. معماری پیشرفته سیستمهای کامپیوتری (Advanced System Architecture)
  3. کاربردهای توری و معماری سرویس (Mesh App and Service Architecture)
  4. معماری و سکوهای اینترنت اشیا (Internet of Things Architecture and Platforms)

 gartner_toptrends2016-forbes-graphic

۱. تور ابزارها Device Mesh

تور ابزارها از کامپیوترهای سنتی رومیزی و تلفن‌های هوشمند و تبلت در حال گسترش به همه واسط‌هایی است که انسان می‌تواند از طریق آن با کامپیوتر تعامل نماید. تور ابزارها در حال گسترش است و گارتنر پیش‌بینی می‌کند استانداردهای تعامل و داد و ستد بین این ابزارها روزبه روز توسعه خواهند یافت. همچنین پیشرفت قابل ذکری در پوشیدنی‌های فناورانه(Technology Wearable) و واقعیت افزوده(Augmented Reality) به خصوص واقعیت مجازی مورد انتظار است.

۲. تجربه پنهان کاربر Ambient User Experience

تمامی تعاملات دیجیتال به صورت تعاملاتی بلادرنگ، مداوم و پنهان در خواهد آمد که تجربه کاربری را به صورتی فراتر از مرزهای سنتی ابزارها، زمان و مکان در یک سطح نگاه خواهد داشت. تجربه کاربری در تمامی محیط‌های فیزیکی و مجازی ترکیب خواهد شد. اطلاعات بلادرنگ زمینه‌ای (Real-time contextual information) برای زمانی که کاربر از محیطی به محیط دیگر جابه‌جا می‌شود، تجربه مداوم و سازگاری را در اختیار او قرار خواهد داد.

سازمان‌ها علاقه‌مند خواهند بود که به جای آنکه مشتریانشان را به سوی برنامه‌های پراکنده سوق دهند، محیط یکپارچه‌ا‌ی برای تجربه کاربری آنها فراهم کنند.

۳. مواد چاپ سه بعدی   3D-Printing Material

ما شاهد پیشرفت‌های مداومی در چاپ سه بعدی با مواد گوناگون مانند آلیاژهای پیشرفته نیکل، فیبرهای کربن، شیشه، جوهر رسانا و مواد الکترونیکی، دارویی و زیستی برای کاربردهای متنوعی، چاپ‌های سه‌بعدی در زمینه‌های هوافضا، پزشکی، صنایع خودرو، انرژی و صنایع نظامی خواهیم بود.

پیشرفت‌های جدید امکان ترکیب مواد مختلف در چاپگر سه بعدی سنتی برای یک چاپ را فراهم کرده است.

چاپ سه بعدی مواد زیستی- مثلا چاپ اندا‌م‌های درونی بدن یا پوست – در حال پیشرفت از مباحثی نظری به واقعیت است. این درحالی است که تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران هنوز درک درستی از این پیشرفت‌ها ندارند.

۴. اطلاعات در باره همه چیز Information of Everything

هر چیزی که ما را در تور ابزارها احاطه کرده است، همیشه در حال تولید، استفاده و تبادل مقدار بسیار زیادی اطلاعات است. سازمان‌ها باید بیاموزند که چه اطلاعاتی می‌توانند ارزش راهبردی داشته باشند، چطور می‌شود به منابع مختلف داده دسترسی داشت و چطور می‌توان الگوریتم‌های را به کار گرفت که از “اطلاعات درباره همه چیز” به طراحی کسب و کارهای جدید رسید.

۵. یادگیری ماشین پیشرفته Advanced Machine Learning

یادگیری ماشین پیشرفته همان چیزی هست که موجب می‌شود ماشین‌های جدید بتوانند مفاهیم محیط را بفهمند و یادبگیرند و از این طریق هوشمند به نظر برسند. از طریق یادگیری ماشین است که یک ماشین هوشمند می‌تواند رفتارش را در آینده تغییر دهد. این زمینه به سرعت در حال پیشرفت است و سازمان‌ها بایستی به دنبال راه‌هایی باشند که بتوانند از این پیشرفت‌ها برای به دست آوردن مزیت‌های رقابتی استفاده کنند.

۶. عامل‌ها و اشیای خودمختار Autonomous Agents and Things

یادگیری ماشین پیشرفته موجب پیشرفته در طیف وسیعی از کاربردها از قبیل ربات‌ها، خودروهای خودران(بدون راننده)، دستیاران شخصی مجازی (نظیر دستیار سیری اپل یا دستیار شخصی مایکروسافت) شده است که به صورت خودمختار یا نیمه خودمختار عمل می‌کنند.این عامل‌ها در محیط تجربه پنهان کاربران به صورت واسط اصلی با آنها تعامل می‌کنند. به جای تعامل از طریق دکمه‌ها و منو‌ها یا فرم‌ها در گوشی‌های هوشمند کاربر می‌تواند با یک عامل هوشمند مانند یک انسان گفتگو کند.

۷. معماری تطبیقی امنیت Adaptive Security Architecture

پیچیدگی‌های کسب و کارهای دیجیتال با ظهور پدیده “صنعت هکری” همزمان شده است که رویارویی با تهدیدات جدیدی را پیش‌روی سازمان‌ها موجب شده است. امنیت بحث بسیار مهمی در این محیط جدید خواهد بود.

۸. معماری پیشرفته سیستمهای کامپیوتری Advanced System Architecture

تورهای دیجیتال و ماشین‌های هوشمند نیازمند توان پردازشی زیادی برای انجام کارهای محول شده هستند. در این ماشین‌ها نیاز برای اجرای الگوریتم‌های پیشرفته نظیر شبکه‌های عصبی تنها با استفاده از چیپ‌های قدرتمند GPUs یا FPGAs امکان‌پذیر است یا می‌توانند روش‌های جدیدی مانند یادگیری عمیق(Deep Learning)  یا دیگر روش‌های شناسایی الگو را اجرا کنند.

سیستم‌های جدید مبتنی بر FPGA امکان توسعه سیستم‌های توزیع‌شده و کم‌مصرف نظیر نقاط تعاملی در اینترنت اشیا مانند خانه‌های هوشمند، خودروهای هوشمند و حتی ساعت‌های مچی هوشمند را فراهم می‌کنند.

۹. کاربردهای توری و معماری سرویس Mesh App and Service Architecture

نرم‌افزارهایی که بر اساس فلسفه معماری سرویس و محیط توری نوشته‌شده‌اند می‌توانند یک محیط پویا برای ابزارهای توری را ایجاد کنند. دراین محیط نیازمندی‌های کاربر در طول زمان به سرعت عوض می‌شوند و باید معماری انعطاف پذیری لازم برای پاسخ به این تغییر را داشته باشد.

۱۰. معماری و سکوهای اینترنت اشیا Internet of Things Architecture and Platforms

معماری‌های اینترنت اشیا بر اساس کاربردهای توری و معماری سرویس بنا می‌شوند. این معماری‌ها مجموعه‌ا‌ی از امکانات برای ارتباطات، کنترل، مدیریت و امن‌سازی درگاه‌های اینترنت اشیا را ایجاد می‌کنند. این سکوها هستند که اطلاعات لازم برای جامه عمل پوشاندن به ایده‌های اینترنت اشیا را فراهم می‌کنند.

منبع:

  • Top 10 Technology Trends for 2016

http://www.forbes.com/

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا