دانستنی‌ها

۵ تکنولوژی نگران‌کننده در سال ۲۰۱۷

در این مطلب ۵ تکنولوژی که می‌تواند نگرانی بشر را در سال ۲۰۱۷ به همراه داشته باشد را از نگاه یک فعال حوزه داده‌های حجیم و هوش مصنوعی عنوان می‌کنیم.

۱. ربات‌ها و هوش مصنوعی شغل‌هایمان را می‌گیرند.

این تنها یک فیلم علمی تخیلی نیست، واقعا در حال اتفاق افتادن است. پروسه ساخت و تولید انبوه اولین جایی است که ربات‌ها و اتوماتیک کردن فرآیند‌ها، حذف شغل‌های انسانی را در بر داشته است، اما واقعا سخت است که فکر کنیم صنعتی هست که با ربات‌ها دستخوش تغییر نمی‌شود، چرا که ربات‌ها بسیار مقرون به صرفه‌تر از انسان‌ها هستند. تخمین زده می‌شود که بین ۳۵ تا ۵۰ درصد از شغل‌هایی که امروز وجود دارند در خطر از دست رفتن به خاطر اتوماتیک‌سازی هستند. کارهای یدی اولین شغل‌هایی هستند که حذف می‌شوند اما حتی حرفه‌ای ترها مانند مشاوران، عیب‌یاب و خدمات مشتریان نیز در خطرند. مساله این است که شغل‌هایی که باقی می‌مانند سطح بسیار بالایی از تحصیلات و خلاقیت نیاز دارند و به مراتب هم این شغل‌ها کمتر هستند. لازم است که فکر کنیم بقیه افراد قرار است چه کار کنند.

۲. تکنولوژی طول عمر را افزایش می‌دهد.

ترکیب کردن AI با پیشرفت‌های هوش مصنوعی، پزشکی و ژنتیک به این معناست که مردم بسیار بیشتر عمر خواهند کرد. در نگاه اول عالی به نظر می‌رسد، اما افزایش جمعیت بالای ۱۰۰ سال تاثیرات زیادی در اقتصاد و جامعه می‌گذارد. جامعه نیز با سرعت بسیار بیشتری رشد می‌کند و فشار بیشتری به منابع جهان وارد می‌شود. در مورد قوانین بازنشستگی و مستمری آن باید بازنگری شود. مراقبت‌های طولانی مدت نیاز به ابزارهای کاملا جدید، امکانات بیشتر و پول بسیار زیاد خواهد داشت.

۳. چه کسی فراهوش (super intelligence) را مدیریت می‌کند؟

با گسترش تکنولوژی، به فئودالیسم دیجیتال هم وارد می‌شویم که چند نخبه تکنولوژی، زندگی و سرنوشت ما را با دردست داشتن اطلاعات و دنیای ما کنترل می‌کنند. در حال حاضر مردم می‌توانند انتخاب کنند که در این دنیای دیجیتال فعالیت نکنند هرچند خیلی راحت نیست. اما اگر همه تعاملات دیجیتالی شود خرید غذا، رانندگی یا خواندن کتاب بدون هویت الکترونیکی امکان پذیر نخواهد بود و چه اتفاقی می‌افتد اگر یک نفر یا شرکت همه این اطلاعات را کنترل کند؟

۴. پایان نظام سرمایه‌داری

در حالیکه پیشرفت در یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، داده‌های حجیم و اتوماتیک‌سازی با ربات‌ها به معنی پیشرفت در پزشکی، علوم، تجارت و فهم انسانی است، اما پیامدهای آن هم قابل انکار نیست. این پیشرفت‌های تکنولوژیک چالشی برای نظام سرمایه‌داری به حساب می‌آیند. در حالیکه این پیشرفت‌ها تولیدات بیشتر و مناسبتری را رقم می‌زند اما رشد بیکاری و کاهش حقوق و استانداردهای زندگی را نیز در بر دارد. بهترین خروجی که می‌توانیم امید داشته باشیم نوعی از جامعه‌گرایی است که مالکیت شخصی کاهش پیدا کند و همه سهم یکسانی از اقتصاد داشته باشیم. اما رسیدن به این نقطه هم دردناک می‌تواند باشد چرا که لازم است نظام سرمایه‌داری فعلی سقوط کند.

۵. استفاده از اطلاعات ما بر علیه خود ما

در  حال حاضر اطلاعات جدیدی در مورد دخالت روسیه در هک نتیجه انتخابات آمریکا به دست آمده است. اخباری نیز در مورد افشای میلیاردها حساب کاربری یاهو در سال ۲۰۱۳ به گوش رسید. تنها چند ماه گذشته هکرها با استفاده از وسایل IoT ناامن توانستند کنترل بخش عظیمی از اینترنت را در دست بگیرند. با ذخیره بیشتر و بیشتر اطلاعات دیجیتال، ما نیز آسیب‌پذیرتر می‌شویم. هکرها، شرکت‌ها و حتی دولت‌ها از این اطلاعات بر علیه ما استفاده می‌کنند. بحث عمده ما این است که حتی اگر کار اشتباهی هم نمی‌کنید و چیزی برای پنهان کردن هم ندارید اما هستند کسانی که از اطلاعات پزشکی شما استفاده کنند تا شغلی را به شما ندهند یا با مشاهده سوابق رانندگیتان از بیمه اتومبیلتان جلوگیری کنند یا با اطلاع از خانواده و دوستانتان از دادن پول و حتی اسناد دولتی سرباز زنند. (کاری که تاحدودی امروز در چین انجام می‌شود)

برای مقابله با این مسائل اولین مرحله حل مشکل محدوده خصوصی هر فرد است که توسط دولت‌ها یا شرکت‌ها اداره می‌شود. سپس لازم است برای تغییرات اقتصادی و مشکلاتی مثل کاهش شغل تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.

کتاب Big Data in Practice: How 45 Successful Companies Used Big Data Analytics to Deliver Extraordinary Results احتمالا اطلاعات جالبی برای علاقه‌مندان خواهد داشت.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. نه بابا خیلی هم دور نیست. ما وارد کننده‌های خوبی حداقل هستیم 😐
      وحشتناک تر اینه که دیتای ما را هم اون جهان اولی‌ها کنترل کنند و دیگه معلوم نیست چه بلایی سرمون بیارن چیزی که الان هم حرفش هست که بعضی شرکت‌های مشهور ایرانی هم دیتای خودشونو به آن سوی مرز‌ها میفرستند و به ناکجاآباد مخابره می‌کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا