دانستنی‌ها

همه کاره و هیچ کاره باشید

  • همه کاره ها نایاب ، پس گران بها هستند .

خیلی ها بر این باورند که متخصص در یک زمینه نباید درباره چیزهای دیگر بداند . چند دهه است که مدیران نرم افزار تظاهر می کنند که صنعت نرم افزار مانند خط تولید است . نیازمندی ها را به اسپک تبدیل می کنند سپس بدنبال نیروهای حرفه ای می گردنند تا اسپک ها را تبدیل به معماری سیستمی کنند . در آخر هم این مواد را به کدرهای مانند ربات ، تحویل میدهند تا با در دست داشتن یک رمان طولانی از سیستم در یک دست و تایپ کردن کد با دست دیگر ، نرم افزار تولید کنند .

تعجبی نداره که چرا مدیران میخواهند نرم افزار نیز مانند خط تولید باشد ، چون آن ها فقط همین روش را می فهمند که چطور یک خط تولید کار می کند . پس با اعمال روال هایی که از خط تولید آموخته اند فکر می کنند که قادر خواهند بود تا نرم افزار تولید کنند . در به اصطلاح خط تولید نرم افزار ، مدیران فکر می کنند برای انجام یک پروژه نرم افزاری به دو عدد برنامه نویس حرفه ای ، یک عدد مدیر پایگاه داده ، یک تحلیلگر و یو آی کار به مقدار کافی ، نیاز است تا پروژه آن ها به محصول تبدیل شود . ای کاش دنیای نرم افزار انقدر قابل تفکیک بود تا در آن برنامه نویس جاوا فقط جاوا کد می زد و دولوپر پایگاه داده فقط کوئری .

اما متاسفانه نرم افزار ، نرم است . نیازمندی های کسب و کار تغییر می کند . در این دنیای پر از تغییر آدم باهوش کسی است که می تواند مشکلات را حل کند . وقتی که مشکلی پیش می آید چطور شما تبدیل به ابرقهرمانی می شوید که اسمش بر سر زبان ها میفتد ؟

حتما از خودتان میپرسید چه مشکلاتی ؟ درسته من هم مثل شما نمی دانم . ولی می دانم که تنوع مشکلاتی که با آن ها روبرو خواهید شد خیلی زیاد است . مشکلات استقرار ، اشکالات طراحی ، اشکلات ارتباط بین سیستم های مختلف ، اشکالات پرفرمنس و غیره .

برچسب همه کاره و هیچ کاره بطور معمول خوشایند نیست چرا که برخلاف تمرکز بر روی یک موضوع است و تاکید بر از این شاخه به آن شاخه پریدن دارد با این وجود وقتی که فروشگاه اینترنتی شما از کار افتاده و شما هر ساعتی که میگذرد ، سفارشات زیادی را از دست می دهید . همان آدم همه کاره و هیچ کاره است که نه تنها میداند کد برنامه شما چطوری کار می کند بلکه می تواند اپ سرور شما را کانفیگ کرده علاوه بر اینکه تنظیمات پایگاه داده را چک کند و کوئری هایی که مشکل پرفورمنسی دارد را اصلاح کند ، او می تواند تنظیمات شبکه ی سرور لینوکسی شما را بالا و پایین کند و بالاخره مشکل را پیدا کند . و مهمتر از همه او می تواند مشکل را حل کند و حتی اگر نیاز است دوباره برنامه را دیپلوی و تغییری که برنامه لازم دارد ، اعمال کرده تا برنامه درست کار کند .

اگر شما به خود فقط به عنوان یک تستر یا دولوپر یا مدیر پایگاه داده بنگرید در زمان بروز بحران یک گوشه می نشینید و دست به هیچ کاری نخواهید زد . اگر شما فقط یک برنامه نویس جاوا هستید یا مدیر سیستم زمانیکه تمرکز شرکت از مسئله ای به مسئله ی دیگر تغییر می کند جایی برای شما نخواهد بود که مشارکت کنید .
در بازار کار فقط یک تستر یا فقط یک برنامه نویس بودن کافی نیست .

  • مهارت های شما باید فراتر از بسترهای تکنولوژی رود

خیلی ها باور دارند که بین تکنولوژی های مختلف باید یک خط کشید. ( مادربزرگ من هم فقط از ویندوز استفاده کرده ) .
اگر شما میخواهید در دنیای آی تی زنده بمانید باید نسبت به بستر خنثی باشید (  platform agnostic ) همه ی ما ترجیحاتی داریم اما شما باید این ترجیحات را وقتی به سر کار می روید در حانه رها کنید . در یکی از آن ها استاد شوید و بقیه را خوب یاد بگیرید .

چند وقت پیش به دنبال نیروی جاوا می گشتیم و زمان کمی برای مصاحبه داشتیم . تعداد رزومه ها زیاد بود .  خیلی ها هنگام انتخاب یک تکنولوژی وسوسه می شوند تا با توجه به نیاز و تمرکز بازار آن را انتخاب کنند.

من : از یک تا ده به خود چه نمره ای می دهید ؟
کارجو : 9
من : چطور برنامه ای می توان نوشت تا JVM کرش کند ؟
سکوت مرگباری اتاق را فراگرفت .

ما بدنبال راهی بودیم تا روال مصاحبه را بهینه کنیم و با افراد بهتری مصاحبه کنیم . به این نتیجه رسیدیم تا علاوه بر زبان برنامه نویسی جاوا بدنبال رزومه هایی باشیم تا زبان برنامه نویسی سیلان هم در آن وجود دارد اما هیچکس سیلان نمی دانست . نکته اینجاست چرا شما باید روی یک تکنولوژی حاشیه ای سرمایه گذاری کنید که ممکن است هیچ وقت بخاطر آن به شما پول پرداخت نشود ؟

برای من بعنوان کارفرما حداقل دلیلی که وجود دارد این است که شما علاقه مند هستید اگر من بدانم که شما چیزی را بخاطر بهبود خودتان و سرگرمی یاد گرفته اید مطمئن خواهم شد که این شغل را بخاطر اجبار پدر و مادر یا بخاطر صرفا کسب درآمد یا بخاطر اینکه به چیز بهتری نمی توانستید فکر کنید انتخاب نکرده اید .

برای بهبود روال استخدام ما به جای سیلان ، زبان پایتون را در بانک اطلاعاتی رزومه جستجو کردیم و افرادی که مصاحبه کردیم واقعا ما را شگفت زده کردند اگرچه به دلیل مسائل مالی نتوانستیم با آن ها همکاری کنیم . افراد حرفه ای بدنبال تنوع هستند یا در محیط های ناهمگونی بوده اند که از آن ها مهندسان نرم افزار بهتری ساخته است .

اگر که این ها دلایل قانع کننده ای برای شما نیست بهتر است به فکر شغل دیگری باشید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا