دانستنی‌ها

پایگاه‌داده یا فایل؟ مساله این است…

ذخیره سازی و بازیابی داده در کد، یکی از ملزومات برنامه‌نویسی است. از طرفی به دلیل تعامل با دیسک سخت سرعت این عملیات و کارایی آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اما سوال اینجاست که کدامیک بهتر است پایگاه داده یا فایل؟

database_disk

این مساله پاسخ صریحی ندارد. یعنی تا حد زیادی به نوع داده و کاری که با آن می‌خواهید انجام می‌دهید بستگی دارد.

فرض کنید با یک داده متنی سرو کار دارید که اجزای زیادی ندارد (مثل اسم فایل‌ها) یا تکرار داده برایتان اهمیتی ندارد یا اینکه کوئری‌های پیچیده‌ای روی داده ندارید، در این صورت مسلما استفاده از یک فایل متنی بهترین راه حل است و کارایی خوبی دارد. در واقع موارد زیادی هست که فایل متنی مستقیم سریع و کارا است و می‌توانید از توانایی‌های سیستم‌عامل استفاده کنید. به علاوه زبان برنامه‌نویسی‌تان ماژول‌هایی برای پردازش و پیمایش متن نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

از طرف دیگر اگر نیاز به کار موازی و نوشتن و خواندن غیرترتیبی دارید یا داده ماهیتا relational هست بهتر از یک پایگاه داده استفاده کنید.

در واقع پایگاه داده‌ها مزایایی دارند:

۱. کوئری زدن روی داده را بسیار ساده می‌کنند به همین دلیل نیازی به پیمایش دستی فایل‌ها ندارید. پایگا‌ه‌داده ها کوئری‌های بسیار پیچیده را هم ساده می‌کنند.

۲. اندیس‌گذاری روی داده در پایگاه‌داده انجام می‌گیرد و دسترسی به رکوردها را بسیار سریع می‌کند.

۳. دسترسی‌های چندریسه‌ای را می‌توان با پایگاه داده مدیریت کرد.

۴. دسترسی از شبکه را با پایگاه داده می‌توان مدیریت کرد.

۵. پایگاه‌ داده می‌تواند به یکپارچگی داده نظارت داشته باشد.

۶. پایگاه داده به‌روزرسانی داده را ساده‌تر می‌کند.

۷. پایگاه داده قابل اعتماد است.

۸. پایگاه داده به همراه ORM می‌تواند کار کردن با داده‌ را به شیوه برنامه‌نویسی تسهیل کند.

شاید در کل بتوان این چنین خلاصه کرد که اگر چهارخاصیت پایگاه داده ACID یا (Atomicity, Consistency, Integrity, and Durability) برایتان اهمیتی ندارد و کوئری پیچیده‌ای روی داده ندارید، به راحتی می‌توانید فایل متنی را جایگزین پایگاه داده کنید.

نظر شما چیست؟ تجربه کاری شما در این زمینه به چه شکل است؟

منبع
مجموعه سوالات و جواب‌های استک اورفلو با مفهوم database vs file

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سپاس بابت این مقاله اما فاکتور رشد پروژه فراموش‌شده، استفاده از فایل برای خیلی از پروژه های ساده هم اشتباه هست دلیلش هم رشد پروژه هاست… فقط در صورتی که فاکتور رشد به صورت دقیق برسی شده باشه و کیلر آپشن ها با فایل همراه باشن اون وقت استفاده از فایل منطقی‌هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا