دانستنی‌ها

جاوا زنده است و بخوبی کار می کند ! (جشنواره عید تا عید)

(این مقاله از طرف جناب آقای رحمانی برای جشنواره عید تا عید جاواکاپ ارسال شده است و محتوای این مطلب لزوماً موردتأیید جاواکاپ نیست. لطفاً با مطالعه، بازنشر و امتیازدهی به این مطلب، به انتخاب برترین مقاله در این جشنواره کمک نمایید.)

برخلاف شایعات خلاف واقع جاوا هنوز در صنعت نرم افزار بسیار مهم تلقی می شود دکتر وین کیترین در اینجا علت این موضوع را شرح می دهد و توضیح می دهد که چرا جاوا زنده است و قرار نیست به این زود های بمیرد ….

1_B

در سال 2010 یک تحلیلگر بنام Mike Gualtieri  در وبلاگ خویش تحت عنوان ““Java is a Dead-End for Enterprise App Development”” مدعی شد عمر جاوا برای توسعه نرم افزار های بزرگ مقیاس به سر رسیده است. همین شروع به وجود آمدن یک غوغا گردید و از هر دو طرف (موافقان و مخافان این موضوع) مناقشات مختلفی بر سر این موضوع بالا گرفت که هر کدام استدلال های قوی خود را داشتند. با این حال امروز بعد از هفت سال شاخصTIBOE نشان می دهند جاوا هنوز هم محبوب ترین زبان دنیاست. ( Tiobe’s latest language popularity index )

همچنین سایت Stack Overflow هم این موضوع را تایید می کند. بررسی های این سایت در سال 2017 (2017 survey) در بین بیش از 64000 برنامه نویس نشان داد که جاوا برای پنجمین سال متوالی بعد از جاوا اسکریپت و SQL به عنوان سومین زبان محبوب می باشد. این بررسی همچنین نشان داد که جاوا چهارمین زبان محبوب از نظر شاغلین در حوزه نرم افزار (توسعه دهندگان وب ، دسکتاپ، مدیران شبکه و دانشمندان دیتا) بعد از جاوا اسکریپت ،SQL و سی شارپ بوده است.

نتیجه اینست که جاوا همچنان زبان پیشرو در سیستم های بزرگ مقیاس است. جزو در مواردی که از رقیب دیرین خود C# عقب تر است و یا زبان هایی که مختص وب و پایگاه داده است.هر چند هنوز هم  جاوا برای سیستم های بزرگ مقیاس یک رقیب قوی بشمار می آید.

با وجود این آمار ها از محبوبیت زبان جاوا ، پس چرا بارها و بارها مقالاتی تحت عنوان مرگ قریب الوقوع این زبان منشر می شوند. مارک تواین معتقد است گزارش های مربوط به مرگ جاوا تا حد زیادی اغراق آمیز هستند.

جاوا سازمانی فقط مربوط به Java EE نمی شود

ابتدا ، اجازه دهید این موضوع را یاد آور شوم که جاوای سازمانی محدود به Java EE نمی شود.پیچیدگی های ناشی از استفاده از Java EE معمولا باعث گردیده است که استفاده از آن کمتر و در نتیجه محبویت آن نیز رو به کاهش باشد.

a

اما بسیاری از پروژه های منبع باز جدید و فرم ورک های جای Java EE را گرفته اند.به عنوان مثال فریم ورک Spring که  تقریبا چهار پنجم برنامه های مبتنی بر وب جاوا با آن انجام می گیرد. علاوه بر آن بسیاری از پروژ های جاوا که تحت حمایت Apache قرار دارند جایگزین مولفه های Java EE گردیده اند. وبسیار از پروژه هایی که دیگران برای راه حل هایی که Java EE پاسخگو نیست ارائه کرده اند.

برای مطالعه بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید :

 Take advantage of Java 8: The change is very much worth it

نتیجه این می شود که توسعه دهندگان اگر حق انتخاب در انتخاب فریم ورک داشته باشند آن ها فریم ورک هایی که چابکتر هستند را برای توسعه برنامه هایی سازمانی انتخاب خواهند کرد که این منجر به کاهش محبویت Java EE و افزایش محبوبیت این فریم ورک ها خواهد شد.

تجهیزات مرتبط با جاوا هنوز هم برتر هستندb

جاوا برای مدت زمان طولانی تا به حال مورد استفاده قرار گرفته است.در طول این مدت ابزارهای خوبی برای نوشتن برنامه ها ی به زبان جاوا ، مدیریت و اشکال زدایی کد ها بوجود آمده اند.

برای مثال محیط های توسعه مختلفی مانند Eclipse و یا NetBeans کار نوشتن کد های جاوا را آسان تر کرده اند در صوریتکه بدون وجود چنین IDE هایی توسعه دهندگان مجبور به استفاده از نرم افزار های ویرایشگر و ابزارهای خط فرمان متعددی خواهند بود.

درحالی که استفاده از این ابزار ها می تواند بسیار قدرتمند باشد، اما شواهد نشان می دهد که استفاده از IDE می تواند برنامه نویسان را کاراتر کند مگر در موارد ی که برنامه هایی که می نویسیم ساده باشند.همچنین باید توجه داشت که بسیاری از ابزار های محdبوب ساخت مانند Maven،Gradle و …

مبتنی بر جاوا هستند اگرچه آن ها برای ساخت پروژه ها در دیگر زبان ها هم استفاده می شوند  اما واقعیت اینست که آن ها جاوا را مورد هدف قرار داده انده زبانی که
هنوز در یک موقعیت پیروز برای توسعه برنامه های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد

 

جاوا پلی است بسوی آینده

آیا می خواهید یک زبان داغ و جدید را یاد بگیرید؟ پس با جاوا پیش بروید! برنامه نویسان می توانند به کمک جاوا زبان های برنامه نویسی جدید مانند Groovy،Jython  و Scala را (که همگی به همان چیزی کامپایل می شوند که یک برنامه با زبان  جاوا کامپیایل می شود) به راحتی یاد بگیرند و مورد استفاده قرار دهند.

برای  مطالعه بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید:b

 Top 5 machine learning libraries for Java

برنامه نویسان می توانند قطعه ای از یک برنامه را با یکی از زبان های جدید بنویسند و آنرا در کد های موجود در جاوا فر
اخوانی نمایند.آنها می توانند از ویژگی ها و قابلیت های جدید این زبان ها که با آن ها راحتر هستند  استفاده نمایند بدون اینکه نیاز به دانستن تمام مطالب در مورد این زبان ها باشند و حتی کد خود را با کد هایی که همکارانشان در دیگر زبان ها نوشته اند را به اشتراک بگذارند. در واقع همه ی آن ها در اساس یکی هستند.بنابراین توسعه دهندگان می توانند کدهای خود را در یکی از این زبان ها بنویسند و حتی با شکست زبان جاوا آن ها با اطمینان خواهند توانست  کار خود را با خیال راحت با این زبان های جدید ادامه دهند.

 

پس خیلی به آیه های یاسی که مخالفان جاوا به دروغ  سر می دهند گوش ندهید جاوا به این زودی ها غزل خداحافظی را نخواهد خواند بنابراین جاوا را با تمام وجود در آغوش بگیرید و از آن استفاده کنید چرا که همچنان زنده است و محبوبیت آن در حال رشد است.

 

b

 

منبع:

https://jaxenter.com/java-not-dead-yet-133459.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا