اخبار

مصاحبه با خانم شراره علی‌پور – مدرس برنامه‌نويسی جاوا در دانشگاه صنعتی شریف

يکی از اهداف انجمن جاواکاپ، ترويج آموزش زبان جاوا است. ارائه پيشنهاد و هماهنگی سيلابس برای دروس برنامه‌نويسی در سطح دانشگاه‌های شاخص کشور نيز در چشم‌انداز فعاليت‌های انجمن ديده شده است. در همين راستا، انجمن اقدام به بررسی وضعيت فعلی دروس برنامه‌نويسی در دانشگاه‌های مهم کشور کرده است و از نظرات مدرسان و صاحب‌نظران در اين حوزه جويا می‌شود. به همين منظور، انجمن جاواکاپ سلسله‌مصاحبه‌هایی با مدرسان دروس برنامه‌نويسی در دانشگاههای کشور ترتيب داده است. مصاحبه با سرکار خانم علی‌پور، شروعی برای اين مصاحبه‌هاست.

  • با سلام. از اين که مصاحبه با انجمن جاواکاپ را پذيرفتيد از شما ممنونيم. لطفاً خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرماييد.

شراره علی‌پور هستم، دانشجوی دکترای مهندسی کامپيوتر در دانشگاه صنعتی شريف. در حال حاضر درس مبانی برنامه‌نويسی را در دانشکده علوم کامپيوتر دانشگاه شريف تدريس می‌کنم.

  • چه دروسی به عنوان برنامه‌نويسی در دانشکده‌های دانشگاه شریف تدریس می‌شود؟

در دانشکده علوم کامپیوتر در درس برنامه‌نویسی مبانی و پیشرفته Java تدریس می شود. در درس مبانی، سرفصل‌های کلی تر و اصول برنامه‌نویسی و در درس پیشرفته، مطالب جزئی‌تر تدریس می شود.

در دانشکده مهندسی کامپیوتر در درس مبانی برنامه‌نويسی زبان C و در درس برنامه‌نويسی پیشرفته زبان Java تدریس می شود. (به تازگی تدريس Python هم در دانشکده مهندسی کامپيوتر آغاز شده است)

  • به نظر شما تدریس زبان Java برای درس مبانی برنامه‌نويسی مناسب است؟

جاوا زبان گسترده و مهمی است. البته تجربه شخصی بنده برای تدریس Java به عنوان مبانی این است که مجبور بودم از توضیح بعضی قسمت‌ها چشم پوشی کنم و آنها را به آینده موکول کنم که البته بعضی از دانشجویان با این موضوع مشکل داشتند. به نظرم برای درس مبانی برنامه‌نويسی، Python هم گزينه خوبی است.

  • آیا امکان تدریس مباحث بیشتری نسبت به سرفصل‌های این درس در کلاس شما وجود داشته است؟

علاقه همه دانشجویان در این درس یکسان نبود. تعدادی از دانشجویان صرفا می خواستند این درس را بگذرانند و به اصطلاح پاس کنند. عده‌ای هم بسیار علاقمند بودند، بنابراین بنده می‌بایستی حد متوسطی را در نظر می گرفتم و تدریس می کردم.

  • آیا در درس مبانی سرفصل شیءگرایی هم وجود داشت؟

مبحث Object Oriented Programming در جلسات پایانی کلاس شروع شد و در حد پیشرفته نبود. چون برای مخاطبان اين درس، در ترم بعد هم Java به عنوان زبان درس برنامه‌نويسی پیشرفته تدریس می شود، بیشتر سعی می کردم که دانشجویان الگوریتم و اصول کلی را فراگیرند.

  • شما در این درس از چه شيوه خاصی برای آموزش دانشجویان استفاده می‌کردید؟

در ابتدای کلاس پروژه کلاسی تعریف کردم، به این صورت که هر جلسه تیم پنج نفره‌ای از دانشجویان انتخاب می‌شد و قسمتی از پروژه به آن‌ها محول می شد، البته معمولا یک نفر که از قبل با برنامه‌نويسی آشنایی داشت به عنوان نماینده تیم انتخاب می شد. افراد این تیم روی پروژه کار می کردند و هفته بعد به سایر دانشجویان توضیحاتی می دادند و دوباره تیم جدیدی انتخاب می شد و به همین صورت پروژه تکمیل می شد.

  • به نظر شما آیا در درس‌های برنامه‌نويسی که در دانشگاه تدریس می شود نیازی به آموزش مباحثی همچون GUI، ارتباط با DB، مبحث Design Pattern و… هست؟

خیر، درس‌های برنامه‌نويسی مبانی و پیشرفته مجموعا در 6 واحد درسی در 2 ترم تدریس می شود و به دلیل محدودیت زمان، مهلت آموزش این مباحث نیست. اگر کسی علاقه ای به این مباحث داشته باشد، می تواند در آینده فراگیرد.

  • نظر شما راجع به ورود دانشجویان در پروژه‌های برنامه‌نويسی به عنوان کار همزمان با تحصیل چیست؟

کار همزمان با تحصيل، تجربه بسيار خوبی برای دانشجويان است. اگر هدف دانشجویان وارد شدن در حوزه برنامه‌نويسی باشد، بایستی هر چه زودتر کار را شروع کنند و فکر کنم تجربه بسیار خوبی است.

  • بسيار عالی. از اين که وقت خودتان را در اختيار انجمن جاواکاپ قرار داديد، بسيار ممنونيم. در پايان هم اگر نظری درباره فعاليت‌های انجمن جاواکاپ داريد، لطفاً بفرماييد.

1- از لحاظ کمی، تبلیغات انجمن زیاد نیست. پیشنهاد می کنم در دانشگاه‌های مختلف تبلیغات داشته باشید.

2- معمولا در هر کلاس برنامه‌نویسی تعدادی از دانشجویان هستند که علاقه زیادی به مباحث برنامه‌نویسی دارند و در این زمنیه افراد قوی هستند، اگر بتوانید این اشخاص را راهنمایی و جذب کنید، خیلی عالی است.

3- برگزاری برنامه‌هایی همچون workshop در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های مطرح به پیشرفت اهداف این انجمن کمک می کند.

4- برگزاری کنفرانس راجع به تکنولوژی Java و تشویق دانشجویان برگزیده در کنفرانس در قالب کمک هزینه تحصیلی.

5- برگزاری وبینار و امکان ارتباط آنلاین دانشجویان برای رفع سوالات شان.

6- برگزاری اردوهای تفریحی-آموزشی، بازدید از شرکت های مختلف در این حوزه و نشست‌هایی راجع به ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانش‌آموزان و دانشجویان برگزیده در مسابقات و یا علاقمند به این موضوع.

7- برگزاری نشست‌های منظم و دعوت از افراد شاخص جهت ارائه مطلب و تجربیات شان.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا