ده نکته برای موفقیت در مصاحبه

Jessica DiLullo Herrin ، مدیرعامل و موسس گروه برندهای Stella & Dot و نویسنده کتاب Find Your Extraordinary، کسی که زمان زیادی را صرف استخدام برای گروه برندهای Stella & Dot انجام داده است از تجربیات خود برای موفقیت در مصاحبه میگوید.
مسلما لازم است که برای وارد شدن به اتاق مصاحبه صلاحیتها وتواناییهای لازم را داشته باشید اما از زمانی که در باز شد نکاتی هست که به شما کمک میکند بیشترین تاثیر را گذاشته و شغل دلخواهتان را به دست آورید.
۱- جدیت لازم به خرج دهید.
یک بار که من از دانشجویان کسب و کار برای Dell مصاحبه میکردم حدود نیمی از آن ها هیچ حرفی در مورد خط تولید نداشتند و مصاحبه آنها پنج دقیقهای به اتمام رسید. بهترین کارفرماها دنبال کسانی هستند که ذوق و اشتیاق زیادی داشته باشند ( که اغلب آن ذوق و اشتیاق برای ماموریت و محصول شرکت دیده میشود). در عوض یکی از افراد نه تنها اطلاع داشت که ما در بخش enterprise و کامپیوترهای شخصی هستیم بلکه کتاب Dell را هم به نام The Soul of Dell خوانده بود و سوالاتی در مورد فرهنگ و رسوم شرکت میپرسید. کاملا واضح است که در چنین شرایطی چه کسی استخدام میشود.
۲- کارفرمای سابق خود را خراب نکنید.
این یک جلسه مصاحبه است نه یک جلسه مشاوره برای آرام کردن شما در مورد رفتارهای اشتباهی که رئیس سابقتان با شما انجام داده است. حتی اگر اعتراض واردی باشد و شما توسط مصاحبه کننده هم تحریک شدید، هیچ وقت چنین کاری نکنید. درست مثل این است که به یک قرار آشنایی بروید و تمام وقت در مورد همسر سابقتان صحبت کنید. هیچ کس مایل نیست کسی که مشکوک به منفیبافی و سخنچینی است را استخدام کند.
۳- شیوا و فصیح صحبت کنید.
امم، مثلا، میدونین، منظورم اینه که، آاا، خدای من و همه تکه کلامهای دیگر! سعی کنید عادت خود را برای استفاده از این کلمات ترک کنید. آرام باشید، صدای خود را ضبط کنید و بیشتر و بیشتر تمرین کنید.
۴- تماس چشمی برقرار کنید.
با چه کسی صحبت میکنید؟ آیا فرد روی زمین یا میز است؟! تماس چشمی اعتماد به نفستان را نشان میدهد. چشمهای سرگردان نشان از عدم اطمینان دارد. اگر شما نسبت به خودتان شک دارید دیگران هم همینطور خواهند بود.
۵- از زبان بدن مطمئن و با اعتماد به نفس استفاده کنید.
شما در مورد محکم دست دادن اطلاع دارید اما در مورد بقیه بدنتان چی؟ اخیرا مصاحبه اسکایپی با کسی داشتم که مدام با موهای خود بازی میکرد، انگار که خود را در آینه مرتب میکرد! بیقرار نباشید. به معنای واقعی کلمه خود را متمایل و مجذوب نشان دهید. دست به سینه نباشید. اگر گوش میدهید و جذب شدهاید، با چهره خود نیز بگویید.
۶- به چیزی که از شما میپرسند خوب گوش دهید.
شما دو گوش و یک دهان دارید. پس به همین ترتیب هم از آنها استفاده کنید. قبل از پاسخ دادن مطمئن شوید که منظور سوال را خوب متوجه شدهاید.
۷- مواظب طرز برخورد عمومی خود باشید.
من اغلب مصاحبه شوندهها را برای صرف نهار یا قهوه ملاقات میکنم که ببینم آیا آنها ذاتا مودب هستند. اگر شما در فضای عمومی هستید، نه تنها لازم است با چیزی که میگویید بلکه با نحوه همراهی و رفتارتان کارفرما را جذب کنید. مواظب رفتار، تن صدا و تواضع و ادبی که در مجامع عمومی رایج است باشید.
۸- از کارفرمای خود مصاحبه کنید.
در مورد بهترین استخدامشوندهها همیشه از نظر تیم اجرایی به نظر میرسد که آنها مرا مورد مصاحبه قرار میدهند. وقتی زمان مناسبی برای پرسیدن سوال است، سوالات خوبی بپرسید. در مورد ارزش اصلی و رسم و رسوم شرکت، اهداف بلندمدت و تعریف موفقیت در آن موقعیت شغلی سوال کنید.
۹- خودتان باشید.
حرفهای و دقیق باشید، اما شخصیت منحصربفرد و دیدگاههای خودتان هم نشان دهید. نحوه رشد و بلوغ خود تا به اینجا و اینکه چگونه این ارزشهای خود را به دست آوردهاید را توضیح دهید.
۱۰- روی موضوع تکیه کنید.
سخن بیهوده نگویید. گاهی از افراد سوالی میپرسم اما آنها بعد از جواب دادن سریع به شاخهای دیگر میپرند. وقتی یک سوالی پرسیده میشود، فکر کنید در مسابقه املا (Spelling bee) هستید. اگر لازم است در مورد منظور سوال، توضیح بیشتری بخواهید. آیا در مورد pair، pare یا pear صحبت میکنیم؟ وقتی املای کلمه را متوجه شدید در مورد بقیه کلمات سوال نکنید. پاسخ خود را تا جایی که میتوانید کامل بدهید. سپس سکوت کنید.
این نکتهها را برای داشتن یک مصاحبه ترتمیز و محکم به کار گیرید. در ادامه یک نمونه سوال و جواب پیشنهادی به آن را توضیح میدهم:
سوال: چه زمانی نشان دادید که شما توانایی حل مسائل دشوار شغل قبلی خود را دارید؟
جواب: اممم… من عاشق چالشهای خوب هستم. اما اجازه دهید یک دقیقه در مورد یکی از بهترین نمونه چالشهایی که توانستهام بر آن پیروز شوم صحبت کنم که به توانایی من برای موفقیت در (این شرکت) در نقش (شغلی که برای آن تقاضا دادهاید) مرتبط است. (چند لحظه در حین فکر کردن سکوت کنید و از به کار بردن کلمات اممم، آآاا، خب و … اجتناب کنید)
در شغل اولم در بیرون از دانشگاه، لازم بود که محصولی را در نصف زمان قبل و با نیمی از منابع تحویل دهیم. هرچند خیلی مساله دلهره آوری بود اما بسیار هم ضروری بود که بتوانیم به خوبی به پایان ببریم تا بتوانیم دور بعدی بودجه را دریافت کنیم. پس لازم بود از خلاقیت خود استفاده کنیم. من میتوانستم با شرکت دیگری مبادله کنم و تعدادی از محصولات موجود که بیش از ذخیره انبار بود را مورد معامله قرار دهم پس … . این یکی از مواردی بود که توانستم یکی از مسالههای سخت را حل کنم و به موقع به انجام برسانم. ( در این لحظه ساکت شده و منتظر سوال بعدی باشید)
امیدوارم شغل دلخواهتان را به دست آورید.
شما هم تجربیات خود را با ما در میان گذارید. info <at> javacup <dot> ir
منبع: