تبادل‌نظر

ما آقایان را به خانم‌ها ترجیح می‌دهیم!

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌های برنامه‌نویس پیدا کردن شرکت‌هایی است که به دور از تبعیض جنسیتی اقدام به جذب نیرو می‌کنند. شرکت شما در مورد کار کردن خانم‌ها چه شرایطی دارد؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

در صحبت‌های پایانی با دوستان حاضر در مسابقه جاواکاپ، یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌های شرکت‌کننده را یافتن شرکت‌هایی که ۱) برای استخدام تفاوتی میان خانم‌ها و آقایان قائل نشوند و ۲) محیط مناسبی برای کار کردن خانم‌ها داشته باشند دریافتم. استرس رد درخواست استخدام خانم‌ها یا مواجه شدن با این جمله که ما آقایان را ترجیح می‌دهیم یکی از دلایلی است که از حضور فعال آنان در بحث در مورد موقعیت‌های شغلی و بازار کار جلوگیری کرده است.

woman-jobs-2

در مورد این که چرا شرکت‌هایی آقایان را به خانم‌ها ترجیح می‌دهند توجیهات بسیاری وجود دارد. عده‌ای دلیلی برای کار کردن خانم‌ها نمی‌یابند، برخی آقایان را در کارهای فکری برتر می‌پندارند یا خانم‌ها را مزاحم جمع‌های صمیمانه و آزادی‌ خود در شرکت می‌دانند. البته گاهی هم شرکت‌ها الزاماتی را برای حضور و همکاری خانم‌ها مدنظر دارند که در وضعیت کنونی خود توانایی فراهم آوردن آن‌ها و در نتیجه جذب خانم‌ها را ندارند.

هرچند مشخص کردن جنسیت در آگهی شغلی در بسیاری از کشورها بدون دلیل محکمه پسند غیرقانونی است [1]، مساله ناهمگونی نیروهای خانم و آقا به کشور ما محدود نمی‌شود. در شرکت‌های بزرگ کامپیوتری دنیا هم تعادل ۵۰-۵۰ بین خانم‌ها و آقایان وجود ندارد [2]. تا جایی که شرکت گوگل راهکارهایی برای مقابله با این تبعیض جنسیتی ارائه نموده است که در سایت کفشدوزک، گروهی که برای افزایش مشارکت زنان در حوزه تکنولوژی تشکیل شده است، می‌توانید مطالعه کنید.

women-jobs-1به هر سو شرکت‌هایی هستند که کماکان به طور صریح یا پشت پرده از جذب خانم‌ها امتناع می‌کنند. شاید نکته بد ماجرا این باشد که خانم‌ها بعد از درخواست به چنین شرکت‌هایی، بدون اطلاع از سیاست‌های آنان، زمانی که با رد درخواست خود بدون دلیل روبرو می‌شوند یا آقایانی به مراتب ضعیف‌تر از خود را موفق در کسب آن جایگاه می‌بینند، خود را ضعیف و سرخورده می‌پندارند و این سیکل منفی به عدم اعتماد به نفس و حضور فعالانه خانم‌ها دامن می‌زند.

به همین دلیل در این مطلب از شما خواهشمندیم تجربیات خود از کار در شرکت‌ها را در این زمینه، به دور از توهین با ما در میان بگذارید. آیا شرکتی که می‌شناسید نیروی خانم استخدام کرده و می‌کند؟ فرهنگ همکاری سازنده بین افراد، فارغ از جنسیتشان وجود دارد؟

به علاوه، اگر با استخدام خانم‌ها مخالف هستید خوشحال می‌شویم دلایلتان را بدانیم.

منابع:

[1] U.S. Equal Employment Opportunity Commission

[2] diversity of tech companies 2015 edition

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. پیشنهاد میکنم در روز جلسه و همایش اعلام نتایج آزمون و مسابقه جاواکاپ که با حضور نمایندگان حامیان و شرکتها، برگذار می‌شود این سوال از نمایندگان شرکت‌ها پرسیده شود و در گذارش این نشست در قالب یک پاراگراف آورده شود.

  2. تو اکثر مشاغل تبعیض در استخدام به نفع خانم هاست امیدوارم رشته های فنی و مهندسی اینطوری نشه

  3. شاید یکی از دلایلی که شرکت ها را به این سو می کشاند که آقایان را به خانم ها ترجیح دهند این هست که در مواردی حس شده دغدغه اصلی یک خانم تنها کارش نبوده و مسایل دیگر از جمله مسایل خانوادگی در ذهن و کار خانم تاثیر گذار بوده. این خود باعث می شود که نیاز به تعویض نیرو در صورتی که خانم مشغول کار باشد بیشتر شود . چرا که احتمال اینکه خانمی نیاز به مرخصی داشته باشد یا کار را زودتر از موعد ترک کند بیشتر است

  4. شرکت بهسا در اصفهان تقریبا تعداد خانم ها و آقایان برنامه‌نویس برابر هست و هیچ ملاحظات جنسیتی خاصی برای مصاحبه و استخدام نداشتند و واقعا از روی عملکرد و توانایی افراد را ارزش گذاری می‌کردند و نکته جالبی هم که داشتند این بود که اصلا به سوابق تحصیلی و … کاری نداشتن! کافی بود در عرض یکی دو ماه نشون بدی میتونی و پشتکار و علاقه داری حتی حاضر بودن خودشون به چنین نیرویی آموزش هم بدن

    1. شرکتی که من کار میکردم تنها یک سالن غذاخوری داشت اما تایم استراحت و نهار و نماز برای آقایان و خانمها متفاوت بود. خانمها از ۱۲-۱۲:۳۰ و آقایان از ۱۲:۳۰-۱ از سالن استفاده میکردند.
      البته در همین شرکت واحدهایی بودند که اصلا به طرز عجیبی با حضور خانمها مخالف بودن و هیچ نیروی خانمی نداشتن و حتی نیروی کارآموز خانم خود را در واحدهای دیگر استقرار می‌دادند ولی خودشان خیلی راحت در واحدهای دیگر رفت و آمد میکردند!‌ ما که علتشو نفهمیدیم…

    2. فقط شرکتهایی که واقعا به دنبال تولید و کار هستند، به سن، جنسیت، سابقه کار، معدل و دیگر موارد مشابه توجه نمی کنند و فقط تخصص شخص برای شان مهم است. معمولا چنین شرکتهایی در کشورهای پیشرفته وجود دارند!

  5. به عنوان یک خانمی که در یک شرکت کار کرده ام، به نظرم اصلا تساوی میان خانم ها و آقایان در پیش از استخدام یک امر کاملا مهم و ضروری است اما پس از استخدام نیاز به ملاحظاتی دارد.
    پیش از استخدام به این منظور که تنها ملاک انتخاب آنها توانایی باشد. اما پس از استخدام توجه به بعضی نکات ضروری به نظر می رسد. به طور مثال ایجاد جوهای شدیدا مردانه، نبود محل نمازگزاری ویژه خانم ها، نبود رخت آویز در دستشویی برای بانوان چادری و یا بانوانی که قصد گرفتن وضو در دستشویی را دارند. ازدحام آقایان در آشپزخانه یا سایر فضاها، تخطی به فضایی که برای کارمندان خانم در نظر گرفته شده، ایجاد فضاهای پرتنش که غالبا خانم ها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، همه و همه می توانند موجب معذب شدن بانوان شرکت شده و گاها بازدهی آنان را پایین بیاورند. بهتر است در هر شرکتی یک خانم که به مدیرعامل شرکت از لحاظ رتبه کاری نزدیکتر است فضای بانوان شرکت را بسنجد. فراهم کردن شرایط مناسب می تواند بازدهی یک خانم را بسیار بالاتر از آقایان ببرد.
    درست است که توجه به ارزش های علمی نکته مهمی است اما عدم توجه به تفاوت های جنسیتی، بانوان را که معمولا در اقلیت هستند بیشتر مورد آسیب قرار می دهد.

    1. به نکات دقیق و پیشنهادات سنجیده ای اشاره کردید که معمولا مد نظر قرار نمی گیرد. بدیهی است که خانمها در یک تیم توسعه نرم افزار بعضی از کارها را بهتر و دقیقتر از آقایان انجام می دهند. مدیران وقتی تصمیم می گیرند از این مزایا استفاده کنند باید شرایط پذیرایی از خانمها را متناسب با ویژگیها و تفاوتهایشان فراهم کنند. داشتن برخی فضاهای اختصاصی برای خانمها که به آن اشاره شد جز حداقلهاست. تاکید می کنم منظور جداسازی کامل و تفکیک جنسیتی نیست.
      حالا یک سوال دارم. شرکتی که تنها در یک واحد اداری مختصر و مفید مستقر است و به دلیل محدودیت قیزیکی نمی تواند چنین فضای اختصاصی ایجاد کند تکلیفش چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا