تبادل‌نظردانستنی‌ها

مسئولیت یک توسعه‌دهنده ارشد

یک توسعه‌دهنده senior یا ارشد کیست؟ یک توسعه‌دهنده که بیش از هفت سال تجربه کار دارد. اما این تعریف به نظر جامع و کامل به نظر نمی‌رسد. 

به نظر می‌رسد بهتر باشد بگوییم توسعه‌دهنده‌ای است که حالت خاص ذهنی داشته باشد. بنابراین حتی کسی که بعد از ۶ ماه تجربه به چنین حالت ذهنی برسد می‌تواند یک توسعه‌دهنده ارشد باشد. اما چنین حالتی معمولا بعد از سال‌ها مطالعه و تجربه در طول زمان به دست می‌آید. این حالت در پی انجام یک سری مسئولیت‌ها ایجاد می‌شود.

در رشته مهندسی کامپیوتر، ترس از عدم ارتکاب اشتباه فنی و توانایی برای جلوگیری از اشتباهات همان حالت توسعه‌دهنده ارشد بودن است.

این مسئولیت فنی می‌تواند یک مسئولیت احساسی را نیز به وجود آورد شاید افراد زیادی باشند که بیش از ۷ سال سابقه و تجریه کار داشته باشند و بتوانند موقعیت شغلی برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده ارشد را نیز کسب کنند. اما آیا توانایی‌های کافی برای آن را خواهند داشت؟ شاید لازم باشد دوره های مدیریت فنی را گذراند یا نحوه ارتباط با افراد را آموخت. این مسئولیت حسی ایجاب می‌کند که مطمئن شویم صلاحیت کافی برای به دوش کشیدن پسوند ارشد را خواهیم داشت.

برنامه‌نویس ارشد بودن مسئولیت عاطفی زیادی به وجود می‌اورد. لازم است صلاحیت‌های فنی کافی داشته باشید. تا زمانی که به یک معماری درست (بهینه؟!) دست نیافتید استراحت نکنید. لازم است اطلاعات زیادی بیاموزید. این مسئولیت ارتباطی با زبان برنامه‌نویسی نخواهد داشت. به عنوان برنامه‌نویس ارشد خواهید دانست که یک کد یا راه حل درست به نظر نمی‌رسد و می‌دانید(و توانایی آن را دارید) که چطور آن را حل کنید. کابوس همیشگی زندگی با کد بد را خواهید داشت. اگر این اتفاقات برای شما نیفتاده است احتمالا هنوز ارشد نیستید…

به نظر شما چه خصوصیات دیگری یک برنامه‌نویس ارشد باید داشته باشد؟ چه زمان می‌توان برای این موقعیت شغلی اقدام کرد یا درخواست ارتقا داد؟

منبع:

https://dzone.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا