وب ۲

این مطلب توسط جناب آقای «فرزاد جعفری» نوشته شده و به دست ما رسیده است. از ایشان بابت نگارش این مطلب سپاسگزاریم.

سرخط مطلب

در پاییز سال ۲۰۰۱ میلادی و با رشد انفجاری تعداد سایت های دات‌کام[۱], نقطه عطفی برای شبکه وب رخ داد. عده زیادی متصور بودند این تکنولوژی به نقطه اوج خود رسیده و زین پس در سراشیبی افول قرار خواهد گرفت. حال آنکه این انفجار و پس‌لرزه‌های آن تنها بخشی از یک تحول انقلابی در این عرصه بودند.

چکیده

مفهوم “وب ۲” با کنفرانس مشترک شرکت اریلی[۲] و مدیالایو[۳] متولد شد. دیل دوهرتی[۴] نائب رئیس شرکت و پیشگام وب معتقد بود نه تنها رو به افول ندارد بلکه مهم‌تر از همیشه شده است. برنامه‌ها و سایت‌های جدیدی با قوانین جدیدی در حال تولید شدن هستند. هم‌چنین شرکت‌هایی که از بحران اقتصادی نجات پیدا کردند به زمینه‌های مشترکی با شرکت‌های فعال در وب دست پیدا کرده‌اند.

این نقطه تحولی بسیار مهم در عرصه وب بود که به وب۲ شهرت یافت. طی یک سال و نیم پس از آن مفهوم وب۲ قریب به ۹٫۵ میلیون استناد در گوگل داشته است اما با این‌وجود هنوز اختلافات زیادی بر سر تعریف و مفهوم آن وجود دارد. هنوز نیز افرادی یافت می‌شوند که از این کلمه تنها به عنوان یک کلمه کلیدی در بازاریابی استفاده می‌کنند و دیگرانی نیز آن را یک دانش قراردادی می‌دانند.

در ادامه به تعریف وب۲ از دیدگاه خودمان می‌پردازیم.

مقدمه

لیست موجود در عکس زیر به مرور دارای موارد بیشتر و بیشتری می‌شد. اما سوال اصلی این است که حقیقتا چه عاملی سبب تفکیک بین دو برنامه به وب۱ و وب۲ می‌شود. علت اصلیِ اهمیت این موضوع استفاده بی‌رویه شرکت‌ها از نام وب۲ به عنوان یک ابزار تجاری می‌باشد درحالی که هیچ درکی از وب۲ نداشتند. در همین شرایط بعضی از برنامه‌های وب۲ مانند نپ‌استر[۵] و بیت‌کوین[۶] را به سختی می‌توان برنامه تحت وب در نظر گرفت.) به همین علت در ادامه به جزیات بیشتری از شرایط تحت وب۲ قرار گرفتن می‌پردازیم و تعاریف دقیق‌تری از ویژگی‌های آن ارائه می‌دهیم.

بخشی از پیش‌فرض‌های افراد حاضر در اولین سمینار وب ۲

وب به عنوان سکو

مانند بسیاری از مفاهیم کلی دیگر وب۲ نیز محدودیت‌های سفت و سختی ندارد هرچند چارچوب تعریف‌شده و مشخصی دارد. در شکل زیر مجموعه‌ای از قوانینی که به همراه تعریف اصلی، منظومه‌ای برای مفهوم وب۲ تشکیل داده‌اند که برای وب۲ بودن یک سایت باید بخش عمده‌ای از این اصول را پیاده‌سازی کرد.

در ادامه مختصرا چند واقعه مهم را مطرح خواهیم کرد. مهم‌ترین اصل وب۲ یعنی “وب به عنوان یک سکو”[۷] در اکتبر سال ۲۰۰۴ و توسط آقایان جان بتل و تیم اریلی مطرح شد. اصلی که هرچند نت‌اسکیپ[۸] پیشرو اجرای آن بود اما در نبرد مرورگرها مغلوب مایکروسافت شد. دو شرکت آکامی[۹] و دابل‌کلیک[۱۰] نیز از دیگر شرکت‌های پیشتاز در وب۲ بودند. سرویس‌های تبلیغاتی[۱۱] کمتر توسط مردم به عنوان یک وب‌سرویس در نظر گرفته می‌شود اما در واقع اولین وب‌سرویس گسترده جهانیست. هر بنر تبلیغاتی حاصل بی چون و چرای همکاری دو وب‌سایت است که نتیجه یک صفحه یک‌پارچه بر روی کامپیوترهای دیگر است. آکامی خود به نحوی دیگر به تحقق شعار “وب به عنوان سکو” پرداخت. این شرکت با فراهم کردن یک لایه کش پنهان برای ارائه محتوا برای شرکت‌های دیگر موجود در شبکه به روان شدن تراکم پهنای باند کمک کرد.

به هر صورت هرکدام از این شرکت‌ها به نحوی به شفاف شدن ویژگی‌های وب۲ کمک کردند، به نحوی که راه‌حل‌های این شرکت‌ها برای مشکلات، برای فعالین آتی این بازار به عنوان راه حل‌های پیش‌فرض مورد استفاده قرار گرفت.

جمع‌بندی

طی بررسی‌ها تعدادی از اصول مهم را که قبل‌تر نیز به نحوی مورد اشاره قرار گرفتند دوباره ذکر می‌کنیم :

  • سیستم به صورت سرویس‌ها و نه پکیج کاملی به صورت یک برنامه
  • کنترل یک پایگاه داده یگانه : پایگاه داده‌هایی رو به فزونی اطلاعات و سخت برای از نو سازی
  • اعتماد به کاربران به عنوان همکاران
  • تحت کنترل در آوردن و استفاده از هوش جمعی
  • توانمندسازی کاربران برای خوداستفادگی از برنامه
  • برنامه فراتر از اجرا روی تنها یک سیستم
  • استفاده از رابط کاربری‌ها، مدل‌های توسعه و مدل‌های تجاری سبک و چابک

لذا برای تعریف شرکت‌ها تحت عنوان وب۲ باید معیارهای شرکتها را با معیارهای فوق بسنجید.

مراجع و منابع


با ما همراه باشید:

آدرس کانال تلگرام: IranianJavaDevelopers@

آدرس اکانت توییتر: JavaCupIR@

آدرس صفحه اینستاگرام: javacup.ir

آدرس گروه لینکدین: Iranian Java Developers

 


درباره سردبیر

همچنین بررسی کنید

تکامل مجموعه‌ها در جاوا ۹ و جاوا ۱۰

به عنوان یک توسعه‌دهنده خیلی راحت ممکن است که به ابزارها و یا روتین‌های خاصی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *