دانستنی‌ها

چگونه برنامه‌نویسی حرفه‌ای شویم؟

برنامه‌نویسان حرفه‌ای جزء سرمایه‌هایی محسوب می‌شوند که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا از طریق روش‌هایی مانند برگزاری مسابقات و کنفرانس‌ها سعی می‌کنند تا این برنامه‌نویسان را شناسایی و جذب کنند. در بسیاری از موارد، تجربه‌ و تخصص این افراد مبنای توسعه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی قرار می‌گیرد.

 دکتر Kabutz یکی از متخصصین حرفه‌ای در حوزه‌ی برنامه‌نویسی به زبان جاوا است. بر مبنای تجربه‌ی ایشان روش‌های مختلفی برای کسب مهارت‌های برنامه‌نویسی و اثبات این مهارت‌ها وجود دارد [1]. این روش‌ها در ادامه در قالب تکنیک‌ها و نکاتی توضیح داده شده‌اند:

– دانش خود را به صورت مستمر به‌روز کنید: اصطلاحاً می‌گویند که دانش مهندسان نرم‌افزار نیمه عمر سه ساله دارد؛ یعنی بعد از هر سه سال نیمی از دانش مهندسین نرم‌افزار تازگی و ارزش خود را از دست می‌دهد، و لازم است دانش جدید جایگزین دانش قبلی شود.

– ذهن خود را پویا و خلاق نگه دارید: در بسیاری از موارد، افرادی که تفکر قوی‌تری در حل مسائل ریاضی دارند و اشتیاق بیشتری به کشف راه‌حل‌های جدید نشان می‌دهند، مهارت‌های برنامه‌نویسی را با سرعت بیش‌تری کسب می‌کنند. بسیاری از بازی‌هایی که نیازمند تفکر هستند (مانند پازل)، به پرورش قوای ذهنی کمک می‌کنند.

– وقت صرف کنید و تلاش کنید: صرفاً داشتن ذهن پویا و ایده‌های خلاقانه کافی نیست. بسیاری از ایده‌ها پس از مطالعه و مبادله‌ی اطلاعات به ذهن خطور می‌کنند. لازم است به صورت مستمر زمانی را به مطالعه اختصاص دهید. همواره در نظر داشته باشید که ره صد ساله را نمی‌توان یک شبه پیمود!

– مهارت‌های خود را به اشتراک بگذارید و از مهارت‌های دیگران استفاده کنید: بهترین روش یادگیری، به‌اشتراک‌گذاری دانش است. از جمله راه‌های به‌اشتراک‌گذاری مهارت‌های برنامه‌نویسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: پاسخ سؤالات خود را در وب‌سایت‌هایی (websites) مانند stack overflow جست‌وجو کنید، سؤالات خود را در وب‌سایت‌های مشابه مطرح کنید، و در کنفرانس‌ها و همایش‌ها شرکت کنید (صرفاً با هدف یادگیری).

– مطلب بنویسید: برای وب‌سایت‌های مختلف مطلب بنویسید؛ سعی کنید به مرور، مطالب را ارتقاء دهید و مطالب جدیدتر و ناب‌تری که آموخته‌اید را ارائه کنید.

 

منبع:

[1] http://www.javaspecialists.eu

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا