دانستنی‌ها

چگونه بدون سابقه کاری شغل خوبی پیدا کنیم؟

این سوال پرسشی است که قدمتی به اندازه تاریخ دارد و پرسش همه افرادی است که به تازگی مدرک تحصیلی خود را گرفته‌اند یا گواهی‌نامه مهارت خود را دریافت کرده‌اند . در این مطلب خواهیم گفت چگونه وقتی تجربه قبلی ندارید پا پیش بگذارید و اندکی واقع‌بین تر باشیم.

۱. حقیقت خودتان را بپذیرید

اگر برای یک موقعیت شغلی به عنوان تازه‌کار اقدام می‌کنید، بیشتر مردم انتظار ندارند یک رزومه پر از تجربیات کاری ببینند. در عوض، بپذیرید که بی‌تجربه هستید و از این مساله به عنوان انگیزه و هیجان زیاد برای یادگیری بیشتر و بیشتر استفاده کنید. نمونه‌هایی از میزان کنجکاوی و علاقه و پشتکار خود در یادگیری و پیشرفت را مطرح کنید. افرادی که نیرو استخدام می‌کنند به دنبال کسانی هستند که سخت‌کوش بوده و می‌خواهند یاد بگیرند. به عنوان مثال بگویید چه‌طور بدون آموزش آکادمیک و با مطالعات شخصی خود توانسته‌اید مهارت کافی در جاوا به دست آورید و مدرک معتبری بگیرید.

۲. مهارت‌های خود را مشخص کنید.

تمام مهارت‌هایی مورد نیاز برای شغلی که مدنظر دارید را یادداشت کنید: مهارت‌های کامپیوتری، فنی، ارتباطی، تحقیقاتی، حل مساله. مردم برای چه چیزی می‌توانند روی کمک شما حساب کنند؟

۳. ارتباطی پیدا کنید.

وقتی برای یک موقعیت شغلی اقدام می‌کنید، باید دلیلی داشته باشید که شما آن را به خوبی انجام خواهید داد. زمانی را صرف کنید تا ارتباط آن شغل را به خودتان پیدا کنید. چه مهارت رسمی و غیررسمی یا خصوصیات شخصیتان مطابق با آن شغل هست؟ تحلیل‌گر و خلاق باشید. وقتی توانستید این ارتباط را پیدا کنید حال می‌توانید به شرکت‌ها هم توضیح دهید.

۴. مهارت‌های نرم خود را پررنگ کنید.

چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند؟ یادتان باشد که مهارت‌هایی مثل حرفه‌ای بودن، مسئولیت پذیر بودن، کار گروهی و روابط دوستانه خود را به نمایش بگذارید. مهارت‌های نرم قوی خیلی مهم هستند چون واقعا قابل آموزش نیستند.

۵. ارزش خودتان را بدانید.

ممکن است شما سال‌ها تجربه نداشته باشید اما چه چیزی در پیشینه شما می‌تواند ارزشتان را برای مدیران شرکت‌ها مشخص کند؟ تجربه صرفا از شغل‌های پیشین به دست نمی‌آید. هر مهارتی که در جوانب دیگر زندگی خود به دست آورده‌اید را مشخص کنید. مثلا در دوران تحصیل درگیر چه پروژه‌هایی شدید یا خودتان روی چه پروژه‌هایی مطالعاتی داشتید.

۶. تعادلی بین اعتماد به نفس و ذهنیت تازه‌کار بودن ایجاد کنید.

اعتماد به نفس بسیار مهم است اما لازم است با فروتنی و تواضع آمیخته شود که نشانی از ذهنیت تازه‌کار بودن داشته باشد. نشان بدهید که شما می‌توانید این کار را انجام دهید اما علاوه‌بر آن نشان بدهید که  نسبت به یادگیری بیشتر و بیشتر اشتیاق دارید.

۷. داوطلبانه کار کنید.

اگر نمی‌توانید شغلی پیدا کنید، مجانی کار کنید. پیدا کردن چنین موقعیتی به مراتب از شغل با حقوق ثابت آسان تر است. برای همه خدماتی که می‌توانید انجام دهید داوطلب شوید در اینصورت نه تنها تجربیات ارزشمندی به دست می‌آورید، بلکه شبکه‌ای ایجاد کردید و شانس‌های جدیدی برای خود ایجاد کرده‌اید. حتی اگر داوطلبانه کار نمی‌کنید برای مدتی شرکت‌های درجه یک را از ذهن خود کنار بگذارید و به شرکت‌های درجه پایین‌تر یا حقوق کمتر فکر کنید. مطمئن باشید ارزش زمانی که در آن‌ها سپری می‌کنید را خواهد داشت.

۸. شبکه سازی

ساختن شبکه‌ای شخصی برای خودتان یک راه مطمئن برای گرفتن یک شغل عالی در هر مقطع از زندگی است. با هرکسی که می‌شناسید ارتباط برقرار کنید و به دنبال آن با هرکسی که آنان می‌شناسند و … . این کار از طریق شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها و رویدادهای حرفه‌ای می‌تواند انجام گیرد. از هر راهی که می‌شناسید ارتباطات جدیدی ایجاد کنید و آن‌ها را حفظ کنید.

۹. به آموختن ادامه دهید.

ممکن است برای موقعیتی که مدنظر دارید به دانش بیشتری نیاز باشد. راه‌هایی را پیدا کنید که علاوه بر حفظ دانش فعلی خود، بتوانید آن را گسترش بدهید. کلاس‌های رایگان را شرکت کنید و مطالعات زیادی در فیلد مورد علاقه خود داشته باشید.

۱۰. واقع بین باشید.

از اینکه برای موقعیت شغلی که اقدام می‌کنید واقعا مناسب شماست اطمینان حاصل کنید. در رقابت شدید باز کار وقتی استخدام‌کنندگان با متقاضیان بسیار ماهر بمباران می‌شوند، انگیزه برای گرفتن یک متقاضی با مهارت‌های مرزی بسیار کمتر می‌شود. شغل‌هایی را مدنظر قرار دهید که واقعا مطمئن هستید می‌توانید در آن‌ها موفقیت خودتان را ثابت کنید نه تنها موقعیت‌هایی که “بتوانید انجام دهید.”

در این راه هر چه بیشتر شکست می‌خورید بیشتر احساس تسلیم شدن خواهید داشت اما هر روز یک قدم برای یافتن شغل مورد نظر خود بردارید و با این ذهنیت این کار را نکنید که این کاری بیهوده انجام می‌دهید بلکه آن را به عنوان یک تجربه و ماجرای جدید قلمداد کنید.

به خاطر داشته باشید گاهی خودتان را جای کسی بگذارید که شما را می‌خواهد استخدام بکند. چه چیزی باید او را در مورد شما هیجان‌زده کند؟ پاسخ این سوال همه چیز را در بر می‌گیرد. از رزومه و نامه درخواست شغل گرفته تا مهارت هایتان و تحصیلات شما.

با یک ذهنیت درست حتما از نتیجه‌ی خوبی که خواهید گرفت شگفت‌زده می‌شوید. موفق باشید 🙂

منبع:

https://www.fastcompany.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا